Fejlkommunikation & tillid

Kundens første indtryk af dit firma kan bestemmes af dig eller din e-mail-meddelelse. Den måde du kommunikerer vil afspejle, hvordan andre opfatter dig. Holde og bevare et tillidsfuldt forhold med dine kunder ved at være bekendt med typen af jargon og tekniske sprog du bruger når du kommunikerer.

Din kan have interne kunder og/eller eksterne kunder. Disse kunder sætter deres lid til dig. I nogle erhverv (læge, økonomisk konsulent, bankmand, CPA, advokat), du har en meget specifik rolle som fortrolige. Uanset dit erhverv, anerkende at tillid refererer til hvordan du kommunikere oplysninger og oplysningerne om sig selv.

Det er ikke bare om de oplysninger, du sender. Det handler også om hvordan oplysninger, der formidles. Hvis du sender en kundeoplysninger i en e-mail-meddelelse, der er misforstået, vil du miste denne tillid faktor.

Tillid er svært nok at tjene i første omgang. Og tillid er stort set umuligt at genvinde, når det har mistet.

Husk på, at “tillid” ikke kan være grunden til en klient hyrer du eller en kunde køber fra dig. Det kan have noget at gøre med den oprindelige købsbeslutning.

Men mangel på tillid er en levedygtig grund for kunderne at tage deres forretning andetsteds. Mangel på tillid kan også være en faktor i fyring nogen i et virksomhedsmiljø. Din kunde (eller din chef) kan ikke engang klar over, at tillid er en vigtig faktor i dit professionelle forhold indtil det er gået.

E-mail kan være et effektivt redskab til at opbygge og opretholde tillid i relationer med kunder og kolleger. Du ønsker ikke at anvende jargon eller forvirrende terminologi i e-mails til at bringe denne tillid.

Husk, at din brug af tekniske termer og industrien jargon kan støde modtageren. Det kan synes uhøflig eller nedladende til læseren. Der, til gengæld kan forårsage forlegenhed eller endda dyre fejltagelser.

Undgå tekniske termer og jargon, medmindre du er sikker på, at læseren vil forstå hvad du mener. Det vil føre til sund, tillidsfulde, omkostningseffektive relationer med kunder og kollegaer.


Leave a Reply